Saturday, September 20, 2014

Cabaran 30 hari blogging day 3 : TEMPAT MAKAN YANG BEST DI PENANG

ASSALAMUALAIKUM

Cabaran 30 hari blogging day 3 : TEMPAT MAKAN YANG BEST  

      Saya bukannya jenis keluar makan kedai. Bila balik sekolah, malas dah nak keluar. Tambah pula balik sekolah 4.30 terus sambung kelas tuisyen untuk murid tahun 6 jam 5.30 petang. Malam sambung lagi dengan murid Tahun 4 @ 5. Untung juga sebab sekarang masih tinggal dengan parents. Makanya kami bertiga je dirumah. Makan masakan mama sangat la sedap. Tapi sejak saya ambil SET KURUS SHAKLEE, memang jarang makan malam. Sekali sekala ada la. hehe...

     Tapi ada beberapa tempat yang saya suka singgah beli bawa balik atau sekali sekala singgah makan ramai-ramai satu family.

1. KEDAI MAKAN depan rumah ( sorry tak ingat nama kedai tapi betul-betul simpang nak masuk Pmtg. Kerai Kecil, Pokok Sena)
        Kena dengan tekak saya dan parents, baba selalu oder IKAN MASAK STIM yang sangat sedap. Kalau area SPU, memang senang cari ikan fresh, pagi-pagi boleh ke Penaga tempat beli ikan secara bisik2. Baba akan beli ikan fresh dan hantar dekat kedai ni masak ikan masak stim. so murah sikit sebab bawak ikan sendiri..hehe. Menu lain yang sering jadi pilihan makan malam, ialah NASI GORENG KERABU @ NASI GORENG KAMPUNG. Harga sangat berpatutan sebab kedai kg dan sedap.

2. MEE UDANG PAK NGAH, SG.DUA.
       Kedai makan ni terletak berhampiran High Way Sg.Dua. Kalau korang datang dari arah Sbrg.Jaya, turun susur keluar Sg.Dua amik trafik light belah kanan. Jalan terus kedai ni betol2 sebelah Stesen Minyak Petron.Selain Mee udang, kedai ni juga ada macam-macam pilihan makanan seperti Yong Tau Foo, Satay & DLL. Tak rugi mencuba.

3. PASEMBOR tepi rumah ( untung keliling rumah ada kedai macam2. Rabu pasar malam depan rumah..)
       Serius Pasembor Pak Cik Ad ni sedap sebab kuah dia yang SEDAP. Rencah sesetangah kedai gah dengan ketam, udang, sosej macam2 lagi, tapi kalau kuah kacang tak sedap fuhh.. tak dak la nikmat Pasembor Utara. Kalau ada tetamu jauh luar datang rumah, dan ada rezeki kedai pasembor ni bukak, memang akan di sebut-sebut bila balik. Kedai ni betul-betul simpang nak masuk Pmtg. Kerai Kecik, Pokok Sena.

Kalau area PULAU, zaman-zaman study USM tu ada la juga keluar ngan kawan-kawan. Tapi yang banyaknya cafe hostel je. hehe..

1. Kedai makan NURUL
       Kedai makan ni memang sedap ikan pari bakar. Fuhh.. terangkat beb. Kalau korang naik Jambatan Pulau Pinang yang lama, amik susur ke yang nak ke USM, tapi ambik jalan nak ke Queensbay. Tepi-tepi high way tu ada deretan kedai-kedai makan so korang masuk & kedai NURUL ni hujung sekali depan dengan kuaters.

   Ada kedai makan yang BEST tak di penang yang korang bleh share?? Meh comment nanti saya boleh singgah makan.



2 comments:

mommyraif said...

Thank you for sharing.. Saya suka Mee Udang Sungai Dua
CeritaMama

Unknown said...

mommyraif ur welcome. Yup, mee udang sg.dua memang sedap. puas hati makan. :)