Saturday, January 3, 2015

ATASI LENGUH BADAN DAN LUTUT KALAU TAKNAK CEPAT BERTONGKAT

Assalamualaikum semua sahabat

Semakin meningkat usia semakin banyak penyakit yang datang. Salah satu daripadanya ialah sakit-sakit sendi ataupun lenguh-lenguh badan terutama di bahagian pinggang, bahu, lutut dan seangkatan dengannya. Mesti ramai di luar sana yang mengalamai masalah yang sama.  Saya baru masuk awal 30an dah rasa lenguh-lenguh sakit pinggang bila duduk bersila lama-lama buat kerja di atas lantai. Kadang-kadang rasa nak menagis pun ada bila waktu nak bangun dari bersila sebab terasa macam umur dah 60 tahun. Waktu tu macam nak patah pinggang je rasa. Taknak la bertongkat di usia mudakan.


back pain

Saya sering mengalami lenguh badan terutama pinggang dan bahu. Bila saya fikirkan semula apa puncanya ialah : 

1. Kekurangan Kalsium- Waktu saya kecil dulu memang jarang minum susu. Jadi ini adalah salah satu punca saya rasa mudah lenguh-lunguh badan sekarang. Bagaimana hendak mengesan badan kita kekurangan kalsium?
  •   Kekejangan atau kram otot
  •   sukar/susah nak tidur
  •   Perasaan berdebar2
  •   Eczema-penyakit kulit
  •   Rapuh kuku
  •   Sakit Sendi
  •   Tekanan darah tinggi
  •   Gigi reput
  •   Paras Kolestrol tinggi
  •   Kebas-kebas kaki dan tangan
  •   Rheumatiod arthritis
  •   Rickets    


2. Membuat kerja-kerja berat seperti kerap mengangkat beban. Di rumah saya tinggal denga parents. Parents agak berumur, jadi setiap kerja yang berat di dalam rumah saya yang akan buatkan. Itu pun ikut kalau saya terdaya.

    >> Untuk makluman anda semua, mereka yang sering atau kerap melakukan kerja-kerja mengangkat beban mudah untuk mengalami lenguh-lenguh badan terutama pinggang.Cara kita mengangkat beban dari lantai juga adalah salah satu punca sesorang itu cepat mengalami lenguh pinggang atau kalau silap haribulan boleh tergeliat juga.

angkat kotak dengan cara yang betul


                                                  Cara yang betul


                                                             Cara yang salah
   >> Selain daripada itu, kita orang perempuan yang selalu sibuk di tempat kerja dan balik buat kerja rumah lagi, kemas rumah, sapu sampah, mop lantai juga akan mengakibatkan badan cepat lenguh. 

>> Dulu zaman sekolah selalu angkat beg sekolah berat-beratkan?? so ini juga merupakan kesan jangka panjang yang kita akan alami waktu usia menjangkau 30an. Jadi, bayangkanlah anak-anak kita yang setiap hari perlu mengalas beg sekolah yang mungkin antara 5-10 Kg.. Alahai... Sama berat dengan beras. 

3. Cara berjalan
 >>  Saya jalan agak bongkok kadang-kadang dan pernah di tegur oleh along. Bukanla bongkok macam nenek-nenek si bongkok 3, tapi lebih kepada posture bahu dalam keadaan malas. Jadi bila saya tersedar saya akan cuba tegakkan badan waktu berjalan. Pada mulanya agak letih, tapi bila di fikirkan risiko pada hari tua, saya usaha juga. Kesan daripada mengalas beg sekolah.


walking
                                                     
standing


4. Cara tidur. 

   >> Kita mungkin tidak sedar cara kita tidur juga boleh menganggu dan mengakibatkan lenguh badan dan bahu. Dalam Islam sendiri kita di sunahkan Rasulullah SAW untuk tidur secara mengiring sebelah kanan menghadap kiblat. 


sleeping position

Jadi bagi mengatasi masalah ini dari terus berlarutan, saya telah mengamalkan Ostematrik setiap malam sebanyak 4 biji. Alhamdulillah selepas mengambil dalam 2 hari saya dapat rasai kebaikannya. Lenguh-lenguh badan juga telah hilang. Saya rasa lebih segar dan mudah untuk saya bangun pagi. Ostematrik ni berfungsi untuk membantu saraf berehat dan memudahkan kita tidur pada waktu malam. Sekirangnya anda mengalami ezema atau anak anda, boleh juga di ambil untuk kanak-kanak tetapi hanya sebiji setiap hari.



Bagi sesiapa yang mengalami sakit-sakit lutut terutama ibu dan ayah kita yang sering mengadu sukar untuk rukuk dan sujud atau berdiri waktu solat, saya cadangkan anda beri mereka Set Sendi iaitu Ostematrik, Omega Guard dan Advance Joint Health Tablet (AJHT). 
 

Anda juga boleh baca Tips menjaga Tulang Belakang- Backbone
Segala gambar di ambil dari Mr. Google

 Anda pasti tidak mahu bertongkat pada usia muda mahupun sudah tua kelak. kita ingin kelihat sihat dan bertenaga walaupun sudah berusia 60-70 tahun.

Berminat dengan Ostematrik dan Set Sendi.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=019876c43e8893dbb2d1cbbac77eb59b

Boleh Hubungi saya.

Awatif Samat : 1114858
SMS/ Telegram : 019-5139011
FB : awatifsamat
Email : awatifabdsamat@gmail.com

0 comments: