Saturday, January 10, 2015

KUKU MENDEDAHKAN RAHSIA PENYAKIT ANDA




Assalamualaikum semua,

Baca tajuk entry saya yakin, anda semua mesti terus belek kuku. Kan, kan kan.. Sebenarnya dengan melihat keadaan kuku, kita dapat mengesan beberapa penyakit yang sedang di hadapi oleh kita ataupun orang di sekeliling kita. Kuku dapat mendedahkan rahsia penyakit anda. Seperti tulang dan gigi, kuku merupakan bahagian terkeras dari tubuh karena kandungan airnya sangat sedikit. Pertumbuhan kuku jari tangan dalam satu minggu rata-rata 0,5 - 1,5 mm, empat kali lebih cepat dari pertumbuhan kuku jari kaki. Pertumbuhan kuku juga dipengaruhi oleh panas tubuh. Nutrisi yang baik sangat penting bagi pertumbuhan kuku. Sebaliknya, kalau kekurangan gizi atau menderita anoreksia nervosa, pertumbuhan kuku sangat lambat dan rapuh.


penyakit kuku

KEADAAN KUKU :
================
1. Kuku yang kelihatan pucat (Pale Nails).

kuku pucat
    Kuku yang pucat boleh di kaitkan dengan masalah penuaan. Tapi ia juga merupakan tanda penyakit serius seperti:
       i) Diabetes
      ii) Penyakit Hati
     iii) Gizi Buruk
     iv) Anemia
      v) Kongestif gagal jantung






 2. Kuku bengkak di pinggiran kulit (Puffy Nail fold).
nail


     Jika kulit di sekitar kuku tampak merah dan bengkak, ini dikenali sebagai peradangan lipatan kuku. Ini mungkin hasil dari lupus atau tissue disorder.







3. Kuku retak dan terbelah (Crack and split Nails).
crack and split nails

   
  Sekirannya Kuku anda merupakan kuku rapuh yang sering retak atau terbelah telah dikaitkan dengan penyakit tiroid. Retak atau pemisahan digabungkan dengan warna kekuningan lebih mungkin kerana jangkitan kulat.



4. Kuku putih (White Nails).


Kuku kebiruan (bluish Nails).
Kuku dengan warna kebiruan boleh bererti tubuh tidak mendapat oksigen yang cukup. Ini boleh menunjukkan adanya jangkitan di paru-paru, seperti radang paru-paru.






5. Kuku kebiruan (bluish Nails).

blue nail disease
    Kuku dengan warna kebiruan boleh bererti tubuh tidak mendapat oksigen yang cukup. Ini boleh menunjukkan adanya jangkitan di paru-paru, seperti radang paru-paru.















6. Kuku yang berdesir (Rippled Nails).

k5 9 Tanda Kuku Mendedahkan Kesihatan Anda
  Jika kuku sebahagian besar putih dengan pinggiran lebih gelap, ini dapat menunjukkan masalah 
  i)  hati, seperti hepatitis. Dalam gambar ini, anda boleh melihat jari-jari juga kuning, tanda lain dari masalah hati.






6. Kuku Kuning (Yellow Nails) 
   Biasa iasa kuku yang berwarna kuning adalah disebabkan jangkitan kulat. Sebagai memburukkan lagi jangkitan, kuku mungkin menarik kembali, dan mungkin kuku menebal dan runtuh.

Kuku kuning dapat menunjukkan keadaan yang lebih serius seperti penyakit tiroid teruk atau psoriasis. Kes ini jarang berlaku.



Bitten fingernails7.  Dark Line Beneath the Nail (Garisan hitam di bawah kuku)
 
     Garisan hitam di bawah kuku harus diperiksa secepat mungkin. Ini kadang-kadang disebabkan oleh melanoma, kanser jenis kulit yang paling berbahaya. 




Jadi anda perlulah menjaga kesihatan seluruh anggota badan. Jangan ambil mudah walapun anda masih muda. Bagi mendapatkan kesihatan kuku, seelokkannya anda carilah B-Complex, Zinc Complex dan Vitamin E(bagi menghilangkan parut)

Carilah makanan tambahan ataupun supplement yang ada di pasaran. Sekirannya anda ingin mendapatkan Kuku yang sihat dan bersih serta mengelakkan diri dari mendapat penyakit-penyakit tersebut, SMS/Telegram 019-5139011. In sya Allah saya akan cuba bantu anda.


Dapatkan kuku yang lebih sihat sekarang...

0 comments: