Sunday, January 17, 2010

** Tips memasak - Merebus ubi keledek **

Assalamualaikum sahabat2 dan kawan2 semua.....

sihat kah anda di luar sana?? hope sihat sejahtera hendaknya..Alhamdulillah...

ok arini ade sedikit tips untuk korang semua.. aku dapat tips ni dari kawan along... iyer2..bukan aku yang tanya kawan die tp along yang balik rumah dan bercotcet dengan aku... kebetulan hari ini baba ada beli ubi keledek yang sangatlah aku suka... yuummm2.... korang suka tak ubi keledek terutama yang color oren tu?? sedap and manis rasanya..

ok2.. sebelum aku nak coret2kan tips baru bagi akulah kan.. meh sini aku citer sikit mengenai khasiat ubi ni...ubi ni kaya dengan vitamin B, C and E and also mengandungi BANYAK zat mineral, beta kerotin protien and kanji. so sayang kan kalau time kita rebus ubi ni khasiat2 nya yang banyak itu semuanya hilang kerna mengalir ke air rebusan... makanya tips yang aku nak kongsi dengan korang ni boleh mengekalkan khasiat2 yang ada pada ubi keledek ini...

ok tips nya..selalu kita akan rebus kan ubi ni ke dalam periuk kan... so apa kata korang try plak cara dengan meletakan ubi2 ini ke dalam nasi yang korang masak. kire bleh masak 2 in 1 dalam 1 periuk and jimat penggunaan letrik/gas...caranya ubi yang telah di bersihkan kulitnya dan di potong kecik2 kemudian masukan ubi2 tersebut ke dalam nasi yang sedang korang tanak itu...

ok2 macam mana la pulak kan nk rebus ubi bersama2 dengan nasi ni... caranya bila nasi korang tu dah kering or hampir2 kering and korang dah mula nak tutupkan penutupnya so time itu la korang campakan ubi2 yang hendak korang makan itu.. mula2 aku pon tak berapa yakin yelah ubi kan amik masa yang agak lama untuk di rebus kan... so bila aku try and walaahhh.... memang enak di makan...sweet... and lembut sangat seperti yang kita selalu rebuskan.. tak perlu la korang tambahkan gula or garam untuk menyedapkan lagi ubi tu.. and ingat KURANGKAN GULA and GARAM dalam masakan untuk mengekalkan kesihatan yang baik...


COTCET : penduduk Malaysia makan 26 sudu teh gula sehari... waww!! INGAT, gula tidak perlu dalam diet harian kita kerana semua keperluan zat makanan manusia boleh di peroleh dalam makanan seperti nasi, buah-buahan, sayur-sayuran and UBI yang mengandungi gula mereka sendiri.. =)

0 comments: