Tuesday, January 6, 2015

SEMBELIT PUNCA GEMUK

Assalamualaikum semua,

Ada di kalangan anda di luar sana yang sering mengalami SEMBELIT tahap nak nagis dalam bilik termenung?? Haha... Jangan gelak tau sebab memang ada yang mengalaminya. Sangat tersiksa proses pembuangan air besar waktu itu. Pernah juga saya dengar yang kadang-kadang ada yang tak boleh buang air besar sehingga seminggu. Lama tu. Boleh tahan ke perut, tak sakit kepala ke atau sebu perut?? Saya paling lama mungkin 3hari. Itu pun sangat mengelisahkan Sebab kita makan makan dan terus makan. Tapi tidak pula membuang. Time tu mula rasa badan akan GEMUK akibat SEMBELIT. 


sembelit shaklee
 
SEMBELIT juga bukan hanya dialami si kecil, tetapi turut dianggap biasa bagi wanita serta warga emas melebihi 65 tahun. Seseorang itu dikatakan mengalami SEMBELIT jika membuang air besar hanya dua kali seminggu atau kurang. Ia turut dikaitkan perbuatan meneran ketika membuang air besar.

SEMBELIT PUNCA MENGEMUKKAN?

SEMBELIT boleh terjadi akibat beberapa perkara :

1.  Kurang mengambil serat dalam makanan sekurang-kurangnya 20-35 gram sehari.
2.  Kurang minum air
3.  Boleh juga berkaitan dengan hormon seperti datang haid ataupun mengandung
4.  Kurang bersenam atau melakukan pergerakan
5.  Gemar makanan berlemak dan gula.
6.  Emosi tak stabil 
7. Kesan pengambilan sesetengah ubat seperti ubat batuk yang mengandungi codeine, diuretik, anti-histamine, anti-depressant, ubat gastrik yang mengandungi aluminium atau kalsium.
8.   Otot perut dan usus semakin lemah (warga tua)

Kesan daripada sembelit boleh menyebabkan lemak, toksin dari makanan yang kita ambil berkumpul dan terus melekat pada dinding usus dan akhirnya menyebabkan kegemukan. Ini sering berlaku pada saya, sukar membuang pada waktu yang tetap.

Seeloknya setiap hari kita perlu membuang air besar kerana setiap hari kita akan makan. Jika anda mengalami sembelit tahap yang melampau, boleh cuba Herb Lax. 120 BIJI DENGAN HARGA RM52.50. Sejak saya kenal dengan supplement ni kerna ia membantu memudahkan proses pembuangan najis saya SETIAP HARI. Saya juga berjaya turun 5KG. Happy kan diri anda dengan Herb lax.

Alhamdulillah lepas dah amalkan setiap malam 3 biji, lama-lama dengan sediri waktu pagi memang akan ke toilet membuang dengan mudah. Dan yang PALING BEST... bila sehari boleh 2X membuang dengan senyuman. Herb Lax dapat membuang sisa toksik dalam badan dan MEGEMPISKAN PERUT. Serius hati memang rasa seronok. 

Perempuan mahupun lelaki nak perut kempis kan. Boleh cuba. SERONOK TAK PERUT KEMPIS??Haha.. siapa yang takmau perut selim melimkan. Kalau ada yang berminat boleh SMS/telegram Awatif - 0195139011

SEMBELIT BUKAN LAGI SEBUAH MIMPI NGERI (^__^)

0 comments: