Friday, January 9, 2015

AKIBAT STRESS PUNCA MUKA NAMPAK BERUSIA DAN CEPAT BERKEDUT

Assalamualaikum semua,

Pernah tak anda alamai stress yang melampau seperti benda yang anda hadapi tu tak boleh nak di selesaikan? Apa orang selalu cakap? Antara hidup dan mati. Tak perlu la sampai macam tu kot. Setiap perkara ada jalan penyelesaiannya. Kita orang Islam, Allah kan ada, Al-Quran dan sunnah panduan, guna untuk tenangkan jiwa. Stress punca muka anda akan cepat berkedut dan nampak lebih tua dari usia. Suka ke kita wahai kaum Hawa nampak lebih tua dari usia?Nak-nak plak orang cakap nampak lebih tua dari suami. Alahai...

Apakah itu Stress

Stres merupakan perkataan pinjaman yang bersal daripada perkataan bahasa Inggeris; “stress” yang membawa maksud tekanan, titik berat, dan ketegangan
tantion

PUNCA-PUNCA STRESS
=====================

1. SECARA SEMULA JADI

    i) Sensitif - Ada yang bersifat terlalu sensitif terhadap sesuatu perkara yang kecil. Perkara ini boleh berlaku sehingga mereka boleh bertindak di luar dugaan.
  ii) Pendesak - Sifat begini akan menjadikan orang di sekeliling tertekan akibat desakan yang berpanjangan. Ini akan lebih mengecewakan kepada mereka yang mendesak dan desakan mereka tidak berhasil.
  iii) Cerewet (Teliti) - Sekirannya anda ada sifat begini bukanya tidak elok, tetapi tekanan akan di rasai sebelum sesuatu perkara itu berlaku sehingga perkara tersebut selesai.

2. SITUASI DI TEMPAT KERJA

    i) Beban kerja berat - Sekirannya kerja yang di beri majikan masih belum dapat di siapkan, ia akan menjadikan kita lebih stress.
   ii) Hubungan dengan orang sekeliling - sekiranya kita berhubung dengan orang yang tidak rapat dengan kita dan terpaksa bergabung tenaga, maka keserasian itu tidak anda.
   iii) Dateline - setiap daripada anda yang bekerja mesti akan berasa sangat terteka apabila sesuatu projek itu perlu di siapkan pada tarikh yang telah dijanjikan.

3. PUNCA DALAMAN
    1)  HATI KOTOR - Penuh dengan perkara-perkara yang berdendam, bersangka buruk pada seseorang mahupun ABM sains. 

4) HUBUNGAN SESAMA ISLAM

    1. Rumah - masalah rumahtangga, kekurangan wang belanja makan untuk anak-anak. Kesian pada kes-kes yang anak lelaki membunuh @ mengkelas lehir polis SPU.
    ii) Tempat kerja - suasana di tempat kerja mungkin menjadikan kita tidak selesa. 

Saya sering mengalami stress bila malam malah kadang-kadang terbawak-bawak ke sekolah keesokkan harinya. Ini adalah kesan kerja dari pagi hingga kemalam. Selepas kenal Shaklee dan dapat tahu adanya supplement B-Complex untuk membantu mereka yang ada stress, saya mencuba. Alhamdulilla stress saya dapat di control.
 


Manfaat B-COMLEX=================
1.  Menukar makanan kepada tenaga
2.  Mengelakan rambut gugur dengan banyak
3.  Meredakan sengugut
4.  Baik untuk mata kerana ia dapat mengurangkan keletihan mata dan boleh di buang katarak mata.
5.  Mencegah Ulser 
6. Membantu tumbersaran 


Untuk makluman anda yang ingin mencuba B-Complex, Urin(air kencing) anda akan berwarna kuning. Anda tidak perlu risau. Ini kerana B-Complex merupakan supplement larut air.

Selain itu, B-Complex merangsang metabolisma dan menyebabkan tubuh kita meneluarkan haba, oleh itu, pengambilan air kosong atau pun teh herba sangat digalakkan.

Sekiranganya anda tidak mahu terus di bendung stress yang akan mengakibatkan muka anda nampak tua dan berkedut, elok di cuba B-Complex dari shaklee. Anda boleh sms/telegaram 0195139011(Awatif) pada saya untuk mendapat khidmat nasihat. In Sya Allah sy aka cuba untuk membantu.

0 comments: