Monday, September 15, 2014

Tips Tidak Menangis Memotong Bawang

Assalamualaikum Semua..

     Hari ini saya nak kongsi tips untuk tidak mengalirkan air mata ketika memotong bawang merah. Setiap masakan kita orang Melayu, mesti ada bawang baru sedapkan?? Tapi bila nak memotong bawang mulalah dramatik kejap.. Berlinaggan air mata macam tengok cerita sedih Hindustan pula. hehe... 
   Mengapakah mata kita akan mengeluar cecair yang di sebut air mata sewaktu memotong bawang merah?

     Ini Kerana ketika seseorang memotong atau mengupas bawang maka ia memecahkan sel-sel pada bawang yang menggabungkan tiap lapisan. Satu membran bawang mengandung enzim sedangkan yang lainnya mengandung senyawa sulfur. Ketika bawang diiris atau di kupas maka terjadi reaksi kimia antara enzim dan juga senyawa sulfur yang menghasilkan gas volatil (mudah menguap). Gas ini akan bereaksi dengan udara sekitar menjadi sulphuric acid.Hujung saraf dari mata ini sangat sensitif, maka saat terkena gas tersebut mata menjadi teriritasi dan merangsang keluarnya air mata untuk melindungi mata. Sebab itu semakin banyak bawang yang dipotong, air mata yang keluar akan semakin banyak. 


   Ada di antara tips di bawah saya pernah cuba dan belum. Mungkin sesuai untuk saya tapi mungkin untuk korang sesuai cara yang lain. Saya kongsikan ada beberapa tips. Harap membantu (^__^)

 1) Sewaktu korang nak kupas kulit bawang, letakan semangkuk air kosong depan kita. Lepas tu kita kupas kulit bawang dan potong tanpa perlu sendu sendan lagi. Cara ini sesuai untuk saya.

2) Sebelum korang nak potong bawang merah, potong menjadi dua bahagian dan rendam dalam air selama 15 minit. Setelah itu, barulah korang menghirisnya.

3) Gunakan pisau tajam sewaktu hendak memotong bawang merah. Bawang yang terpotong rapi dan bersih akan mengurangi pengeluaran molekul yang mengiritasi mata. 

4) Masukan bawang merah ke dalam peti sejuk beberapa minit sebelum memotongnya. Ini akan membuat molekul pengiritasi, iaitu amino acid sulfoxide, yang dikeluarkan oleh bawang merah berkurang.

5) Ada juga yang letakkan sebiji bawang di hujung pisau, kemudian baru di potong bawang. 

6) Jika masih tidak berhasil, korang bolehlah menggunakan kaedah terakhir iaitu, SILA PAKAI goggle seperti yang digunakan saat berenang atau cermin mata. Ini akan melindungi mata korang secara keseluruhan. ( ^_____^ )

Selamat Mencuba. Sekiranya korang ada tips yang lain cara untuk mengelakkan dari menangis ketika potong bawang, di alu-alukan untuk comment ye.. Terima kasih

0 comments: