Friday, September 26, 2014

Cabaran 30 hari blogging day 7 : APA YANG SAYA BACA?

ASSALAMUALAIKUM SEMUA.

     Terima kasih kepada korang yang rajin singgah baca blog saya yang banyak kekurangan ni. Entry hari ni "APA YANG SAYA BACA?". Kebetulan sekarang saya sekarang tengah baca 3 buku sekali arung, tengok pada mood semasa nak baca yang mana. Tamak tak?? Tak baca buku satu-satu bagi habis.Kalau Novel mungkin akan baca bagi habis, 1 hari baca pun sanggup sebab nak tau kesudahan,tapi skip juga muka suratnya. Buku yang saya nak share ni berbentuk ilmiah, kalau novel review saya bukan pembaca novel yang tegar. maap ye...
 
  1) 44 Wanita Solehah Dambaan Syurga


muslimah

       Kisah yang sangat menarik dan menjadi dambaan setiap Wanita hari ini. Ingin menjadi seperti mereka insan-insan terpilih. Buku ini banyak menceritakan wanita-wanita solehah zaman Rasulullah. Ada 44 orang wanita iaitu Zinnirah, Rabiatul Adawiyah, Masyitah, Ummu Habibah, Asiah Binti Mahazim, Asma' Binti Yazid, Kabsyah Binti Rafi', Ummu Sulaim Binti Milhan, Fatimah Binti Muhammad, Asma Binti Abu Bakar, Ruba'i Binti Ma'uz, Sumayyah binti Khubath, Zainah Al-Jahsi, Khadijah binti Khuwailid, Sufiyyah Binti Huyai, Hafsah Binti Umar, Saudah Binti Zam'ah, Hawwa binti Yazid, Khansa' binti Amru, Ummu Fadhal, Ummu Waraqah binti Naufal, Ummu Syuraik al-Qurasyiah, Nusaibah binti Ka'ab, Khaulah Binti Tsa'labah, Maria al-Qibtiyyah, Zainab binti Abu Salamah al-Makhzumiyah, Zainab binti Ali, Ummu Ruman, Ummu Haram binti Mulhan, Amah binti Khalid, Hindun binti Utbah, Syifa' binti Abdullah al-Adawiyyah, Khaulah al-Azwar, Aminah binti Wahab, Salma binti Sakhr, Maryam binti Imran, Siti Hajar, Ummu Hani binti Abu Talib al-Hasyimiyyah, Rufaidah binti Saad al-Asalmiyah,  Hindun binti Amru, Safiyyah binti Abdul Muttalib, Ummu Zar al-Ghifariyah, Ummu Sinan al-Aslamiyah, Aiman al-Habasyiyyah. 
  
    Wanita-wanita yang SANGAT HEBAT dengan peristiwa yang HEBAT sehingga mereka menjadi dambaan Syurga. SubhanaAllah.. Semoga kita dapat menjadi Muslimah Solehah. AMINN..

    2) 33 Pesan Nabi - Jaga Sikap, Raih Kebaikan : Vol 3 


Buku Ilmiah

        Buku ni sangat santai bila baca dan mudah untuk meresap dalam fikiran. Buku ni di buat dalam bentuk komik. Komik Hadis Bukhari - Muslim. Ini siri 3, yang siri 1 dan 2 saya tak beli lagi. In sya Allah akan cuba dapatkan nanti. Kebetulan nak bayar buku di kaunter Hasani Aeon Big, Sbrg.jaya, buku ni ada di letakan di kaunter bayaran. Macam menarik terus grab bayar. hehe.. Kadang-kadang tu beli tapi tak sempat nak baca. Fuhh.. kena perbaiki diri untuk membaca buku-buku yaang di beli. 
      Buku ni di tulis oleh penulis dari seberang. Jangan risau dengan bahasa kerana mudah untuk di fahami sebab bahasa Melayu. Tak banyak penulis menggunakan bahasa Indonesia kecuali dalam dialog dalam 20% ja. 

    Sedikit perkongsian dari buku Hadis ini : 

          Diriwayatkan oleh Asma binti Abu Bakar Ash-Siddiq (salah seorang 44 wanita dambaan Syurga) dia pernah mendatangi Nabi, Asma berkata,

      "WAHAI NABI! SAYA TIDAK MEMPUNYAI SESUATU KECUALI YANG TELAH AZ-ZUBAIR BERIKAN KEPADA SAYA, APAKAH SAYA BERDOSA JIKA SAYA MEMPERUNTUKKAN SEDIKIT UNTUK SEDEKAH DARI PEMBERIAN AZ-ZUBAIR ITU?".

    Beliau menjawab, " SISIHKANLAH SEDIKIT UNTUK KAMU, SEDEKAHKAN SESUAI DENGAN KEMAMPUANMU, DAN JANGAN DIINGAT-INGAT SEHINGGA ALLAH MENGINGAT (KEDEKUT) KEPADAMU. " (HR. MUSLIM)

    Apa yang boleh di kongsi disini, kita jangan berkira dalam memberi sedekah, jangan risau dengan bersedekah kita akan kekurangan rezeki, TIDAK!!!.. Rezeki milik Allah SWT.. in sya Allah.. Jika kita memberi, Allah akan beri lebih lagi pada kita.

* buku ni dah habis baca sewaktu entry ini bersambung untuk di siapkan..hehe..

3) SuperFoods HealthStyle: Proven Strategies for Lifelong Health 


health food

    
    Buku ni beli dah lama. Beli time Garage Sale, murah kot 10cent kot eh ke 50cent ke $1. tak ingat dah. haha..Baru-baru ni tengah kemas-kemas barang, terjumpa balik. Selak-selak terus buka page Soy. Tetiba teringat ESP Shaklee (Soy Protein Isolate Powder). Apa lagi pulun baca. Banyak info dari buku ni. so kena teruskan membaca dan gali lagi apa makanan yang baik untuk tubuh badan kita.

   Apa buku yang korang baca?? Share sikit.



0 comments: