Saturday, September 20, 2014

Cabaran 30 hari Blogging day 2 : CINNAMON ROLL YANG MUDAH & SEDAP

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

BAHAN-BAHANNYA :
====================================
250 gram                         tepung roti (high protein flour)
50  gram                          gula halus @ gula kastor
1/2 camca                        teh garam halus
1 camca besar penuh     susu cair
1/4 camca teh                  bread improver (boleh di beli di kedai bahan kek)
1/4 camca teh                  bread softerner
30 gram                           telur (pecahkan 1 biji, kacau sedikit dan timbang)
6 gram                             instant yeast
20 gram                           lemak sayur (shortening)
125 ml                              air suam (kalau guna Breadmaker guna air biasa)

BAHAN TABUR (BAHAN DI GAUL SEMUA) 

===================================
1 1/2 camca besar            mentega (dicairkan)
3 camca besar                  gula perang 
1/3 camca teh                   serbuk kulit kayu manis

CARA - CARA :


cinnamon roll yang mudah

 1. DOH
                i)  Larutkan yis dalam air suam, biar berbuih. 
               ii)  Semua bahan disatukan kecuali mentega, 
              iii)  Masukan yis dan gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan teruskan uli 
                     hingga mendapat doh yang kenyal dan anjal. 
              iv)  Masukkan doh ke dalam bekas dan tutup bekas tersebut dengan tuala kecil yang bersih, 
                     biarkan 45 minit hingga doh naik kembang. 

2. KAEDAH LAIN (Breadmaker) : 
              i)   Satukan semua bahan-bahan untuk doh dalam breadmaker.
              ii)  Settingkan untuk "DOH" dan tekan "ON".
             iii)  Tunggu hingga siap (selalunya dalam 30 minit menguli dan 1 jam memerap, ikut jenis 
                    Breadmaker korang).

3. PROSES MENGGULUNG :
              i)    Taburkan tepung di atas meja.
             ii)    Keluarkan dan tumbuk-tumbuk doh tu untuk keluarkan udara.
            iii)    Kemudian canaikan sehingga menjadi 4segi (tabur sedikit tepung jika melekat).
            iv)    Sapu dengan mentega cair, tabur bahan yang digaul (gula perang+serbuk kayu manis)
                    tadi rata-rata di atas permukaan doh.
             v)    Gulung seperti swissroll, jangan gulung besar-besar nanti tak cantik, so gulung
                    kecik-kecik rapat-rapat.Kemudian potong swissroll kecik-kecik dan letak atas loyang.
           vi)    Tekan Cinnamon Roll sedikit biar leper.  Perap selama 45 minit.

4. MEMBAKAR :
            i)    Sapu telur rata2 dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama
                  25 minit.
            ii)   Keluarkan dari oven dan sapu dengan baki mentega cair.
           iii)   Biarkan sejuk dan boleh hidangkan.
     
*** SELAMAT MENCUBA ***


6 comments:

Bazlia Amoza said...

Nampak sedap...tp takde bread maker..

fayreen mizan said...

Memang favourite ni! :)

call me ziana said...

Nampak sedapp!!

Cik G singgah ptg..

http://zianaeunos.blogspot.com

Awatief abd samat said...

Bazlia Amoza saya pun tak ada bread maker, saya guna manual je..hehe..cuba lah.. (^___^)

Awatief abd samat said...

Fayreen Mizan, samalah sebab sedap tu buat sendiri boleh dapat banyakkk....hehe..

Awatief abd samat said...

Cik G tq singgah.. jemput2...