Thursday, September 18, 2014

SIAPA SAYA?

Assalamualaikum semua
 بسم الله الرحمن الرحيم 

   Saya telah mencabar diri untuk join cabaran 30Hari menulis blog kumpulan Shaklee. Cabaran ni dah bermula 3hari, so saya akan tulis 3 entri hari ini. 


           Nama penuh Awatif Bt Abdul Samat. Makna nama ialah Perasaan , Kesayanganku. Patutla saya ni cepat touching juga kadang-kadang. (^__^) Saya di lahirkan 10 Ogos 1984,Butterworth, Penang, jadinya tahun ini genap umur saya 30 Tahun. Anak ketiga dari tiga adik beradik. MANJA?? tak kot, selalu kena beletiaq adalah dengan mama...hahaa... Baba saya bekas tentera laut, zaman Singapore, jadinya balik kg, buat bendang je. Saya anak pesawah. Mama saya suri rumah.  

   Alhamdulillah dengan kurniaan Allah SWT. 

       Zaman sekolah saya banyak di Perak, sehingga saya perasan yang saya ni anak Perak, even dah pindah Penang pun mengaku anak Perak.hehe.. Saya di besarkan di Manjung,Perak selama 16 Tahun. Sebab tu ramai kawan saya di Perak. Saya mula sekolah di Tadika Islam Padang Tembak, Lumut. Kemudian dari Tahun 1991-1996 saya bersekolah di SRK Convent, Sitiawan. Asalnya Baba nak register sekolah SK TLDM tapi dah penuh. Tahun 1997-2000 sekolah menengah di SMK Convent, Sitiawan. Hujung 2000 parents decide nak balik menetap di kampung. Kebetulan mama & baba kawin kg. sebelah-sebelah je.Dua-dua orang Pmtg. Sg. Dua, Sbrg.Perai Utara, Penang. 

         Tahun 2001 adalah tahun saya nak SPM, saya mintak sangat pada parents untuk stay di Manjung untuk setahun lagi, sebab bila pindah Penang saya kena sekolah campur. Convent Butterworth agak jauh dari rumah. Saya tak boleh bayangkan hidup bersekolah campur sebab dari Darjah 1 hingga Form 4 saya sekolah perempuan. Satu cabaran baru buat saya. Memandangkan alasan untuk balik berpindah ke Penang sebab maktok & tokbaba yang kurang sihat, saya akur. (-__-) Saya bersekolah di SMK Datuk Hj. Ahmad Badawi,Kepala Batas. Sekolah ni sempena nama ayah Pak Lah. 

         Tahun 2002, saya agak frust bila check UPU tak dapat tawaran belajar di mana-mana institusi pengajian. So sambung Form 6 di sekolah yang sama, bonus sekolah yang sama. Ilmu itu penting, walaupun along saya cakap Form 6 ni susah. Habis Lower 6, saya dapat tawaran Poli Sbrg. Perai untuk course Dip. IT. Saya quit Form 6, sebab memang tak minat. alasan tak minat nak pakai baju sekolah lagi..hehe then rezeki milik Allah, saya dapat sambung Degree di USM, Penang. 

        Sekarang, saya bekerja sebagai seorang guru(impian mama, dulu mama tak dapat jadi Ustazah sebab kena kawin.hehe..) Saya bukan lulusan pendidikan di USM, jauh bidang lari. Sekarang saya happy menjadi seorang pendidik. Saya bekerja di Sekolah Tahfiz Al-Islah, Tasek Gelugor, SPU, Penang sebagai guru sains.Sekolah ni adalah salah satu sekolah di bawah rangkaian MUSLEH, IKRAM. Walaupun sekolah Tahfiz, tapi murid-murid tetap belajar Akademik & Dinniah(Sirah,B.Arab, Akidah,Tajwid). Murid tahun 6 akan ambil exam UPSR & SPPIM (exam agama dari MUSLEH, IKRAM). Bila tiba-tiba tahun ni soalan Sains UPSR di tangguhkan sebab bocor, saya adalah salah seorang guru yang sangat tidak puasa hati. Sebabnya kesian budak-budak dah semangat nak jawab exam. Takpa ni semua ketentuan Allah SWT. Allah nak murid-murid study sehabis baik. In sya Allah kejayaan milik anda yang berusaha.

Ini serba sedikit mengenai saya, semoga dpat jalinkan Ukwah dengan para pembaca. Kalau-kalau ada rakan sekolah lama tegur la saya k..

0 comments: