Wednesday, March 31, 2010

** Chocolate Class **

Assalamualaikum semua...

Alhamdulillah berjumpa lagi kita hari ini. entry kali ni aku nak kongsi dengan korang semua homemade chocolate class yang aku join pada ahad lepas...

Actually dah lama aku nak join homemade class ni, tapi susah nak cari yang dekat dengan area rumah aku. so aku pun merajinkan diri search semua blog-blog homemade chocolate yang ada, and terjumpa la blog sifu aku ni..area Perda dekat la sangat dengan area rumah aku..so aku pon buat la appointment date dengan Kak cik pada 27.3.2010 and aku ajak member aku Balkis join sekali..untuk memeriahkan majlis la katakan..ahakkss...

Seminggu nak gi menuntut buat coklat ni, aku dah shok sendiri..siap buat web khas untuk bisnes coklat aku...tup-tup dapat massage dari KPM cakap aku dapat duduki exam mTesT untuk KPLI pangilan kedua...Alhamdulillah..ingat haritu tak dak rezeki dah kan... but unfortunately date exam sama la pula dengan date class coklat aku..alahaiii...aku dah kemaruk ni nak g belajar wat coklat..camne kan.. so aku pon massage la Kak cik mintak tunda ke hari Ahad... nasib la kak cik sudi walaupun hari sabtu tu tetap gak buat class untuk lagi sorang student..Thanks a lot kak cik... we really enjoy your chocolate class..nanti ada rezeki wawa gi nuntut class yang lagi expert tu k...ahakkss...

so bawah ni aku share la sedikit sebanyak apa yang aku belajar k..ape-ape pun aku memang puas hati dapat belajar dengan kak cik.. =) so meh aku story sikit ilmu pasal coklat yang aku dapat...

Secara amnya, coklat dibahagikan kepada 2 jenis iaitu coklat tulen (Real chocolate)/Chocolate couverture) dan coklat compound. Dua jenis coklat ini sahaja yang sesuai untuk di buat coklat. Untuk pengetahuan korang semua, coklat masakan SAMA SEKALI tidak boleh untuk di buat coklat.

Coklat Couverture @ real coklat merupakan coklat yang dihasilkan munggunkan cocoa butter (lemak koko) dan kerana itulah coklat yang diperbuat daripada coklat tulen lebih mahal harganya daripada coklat compound. Contoh coklat yang dibuat menggunakan coklat Couverture ialah coklat Ferrore rocher ,Cadbury ,Fidani dan semua coklat mahal. Coklat tulen yang belum dibentuk seperti coklat bar atau coklat handmade hanya dijual di speciality shop,selalunya ia dijual sebagai Dark Chocolate (cocoa,cocoa butter & gula), Milk Chocolate (cocoa, milk powder,cocoa butter & gula), White Chocolate (milk powder,cocoa butter & gula)

Coklat Compound
merupakan coklat yang diperbuat menggunakan lemak sayur, sebagai pengganti cocoa butter.Boleh dijadikan candy tetapi lebih keras berbanding dengan candy yang diperbuat dari coklat tulen dan ianya lebih stabil pada suhu bilik dan paling sesuai untuk digunakan sebagai coklat coating. coklat compound juga ada dijual sebagai dark coklat,milk coklat dan white coklat.

Bagi membezakan antara coklat tulen dan compound ialah dengan melihat takat kecairan coklat apabila dipegang. Apabila coklat mudah cair selepas dipegang maka kebarangkalian coklat tersebut terdiri daripada coklat tulen.


Coklat tulen yang sudah di tempering.. untuk coklat tulen/couverture teknik tempering yang betul amatlah penting okay.. ini bagi menghasilkan coklat yang sedap apabila di makan...time ni segala otot-otot tangan dan tenaga bekerja keras untuk menghasilakn coklat cair yang amat berkilat lip lap lip lap itu...nampak tak?? so sifu kata lulus untuk part itu..haha...2 kali aku and balkis wat tempering ni.. 1st time sambil di tunjuk ajar oleh kak cik, end 2nd time kami kena buat sendiri..memang agak penat sikit..sebab tu la harga homemade coklat sedikit mahal...tapi berbaloi...


Ni Balkis, member sekolah aku, kami yang masih anak dara..haha...nak ajak yang lain semua dah memboyot la pulak..ahakkss.. wahh..ada gaya hg Balkis.. pasni sama-sama kita wat bisnes homamade coklat okay..jangan lupa try wat Belgium coklat..power beb..haha..janji pueh ati..


ni tangan sapa ek??aku pon dah lupa tapi rasa tanggan balkis sebab aku yang snap picture.ahakkss...ni balkis sedang masukan inti Cocoa Praline kedalam coklat. inti tu kami buat sendiri di ajar oleh Kak cik and coklat yang di gunakan ialah coklat tulen..


ini pulak kak cik ajar kami buat coklat card. so coklat card ni akan di letakan dalam clear box macam pic kat atas ni.. diukur dengan white chocolate and di letakan badam. sejukan dalam peti ais kemudia terbalikan ke bawah..


bila dah kita terbalikan coklat card kita, permukaan yang atas tu bleh la kita tuliskan apa-apa wish yang nak korang sampaikan. so hias sikit bagi nampak lagi cun...lawa tak?? =)

TADAAA!!!!... ni la hasilnya bila dah siap...ikat dengan ribbon pink lagi tu..ahakks..ikat bagi cantik-cantik...so amatlah sesuai untuk di beri kepada orang yang tersayang..and pada yang tak tersayang pun buleh, pasni sure jadi yang tersayang..ahakkss..


ini hasil coklat yang aku and balkis buat..tapi ni separuh jer tau...ada banyak lagi...


ini plak Lolichoc berbentuk bunga..so perlukan mold khas untuk lolichoc.. untuk cantikan lagi lolichoc ni, kami calit-calitkan warna-warni de permukaan bawah dan kemudian tuangkan coklat cair di atas.. lolichoc kita orang tak letak any flavor and gena coklat jenis compound.


ini pulak coklat bentuk ala-ala bear tapi sebenarnya geng-geng Hello kitty tu.. Naqib and Abang Afif suka ni - Mint flavor



Close-up sikit...ada macam-macam shape. ader bentuk ros, love, Shell, Flower and macam-macam lagi...yang aku suka yang ada clorful rice atas tu, crunchy memang sedap mic coklat tulen + peanut butter + kacang + raisin..and rice ape tu ye kak cik..dah lupa pula..hehe...


so ini la hasilnya bila dah di pack dua-dua dalam bekas yang sesuai untuk door gift untuk tetamu waktu kenduri or bleh jugak untuk Dinner..


Bermacam-macam shape Coklat yang ada and bermacam-maca flavor sesuai untuk di jadikan hantaran or anniversary or birthday present


Close-up sikit.. ada flavor strawberry, coklat, mint, hazelnut and almond
.
.
.
.
.
.
.
.


TADAAA!!!!... inilah hasil keseluruhan nya yang aku dapat.. banyakkan, lebih kurang 80biji sebabnya tak terkira yang dah di ngaapp..hehee.. class dari kul 12.30 hingga 8 malam..ahakks... masa ketelanjuran sikit..tak mengapa,tapi susahkan tuan rumah jer...

Thanks a lot ye KAK CIK =)

NotaKaki : sapa-sapa yang berminat nak oder sila lah yer.. di email ini >> dhomemadechocolate@gmail.com

2 comments:

Suhana Shahril said...

nak jugakkkkk

Unknown said...

kak ana..aper lagi..meh la oder.. =)