Wednesday, October 14, 2009

** seLamaT haRi rAya **

Assalamualaikum semua...




huhu...sudah lewat la mau story entry psl raya kn coz dh nak masuk bln Zulkaedah...bkn ape umah aku scara oficely nye dah psng stremix...yeee...bleh la aku nompang internet free kan coz wireless plak tu..so lgi senang nk access d mn2 sja dlm rumah ni...hehe...

so raya kali ni mmg meriah sngat..dh almost 6 thun x mrasa kemeriah mcm ni...wlpun beraya dalam kesedihan kerana hilang org yg tersayang dlm bln puasa...pemergiaan tokbaba ak yg tercinta..tp bleh di kire tokbaba pnjang umor krana jgnka hayatnya sehingga 91tahun.....Al-Fatihah untuk arwah Tok baba n Amati aku.....


kali ni raya along n bang cik beraya di rumah mama n baba..so riuh rendah dngan sore hero2 n heroin yg sowang tu...gamat jadinya umah tokmama n tokbaba...nasib la umah luas..bleh lepak depan ke kt dpur ke blkang ke..semua bleh...kaum2 ibu n ank gadis(aku la tu kan...) sibuk bermasak2 d dapur mnyediakan juadah untk raya....kueh raya tau ni x smpt nk adun so tunjuk2 je la kt kedai n d tmbah dngan pemberian kak lin...thanx ye..

so pgi2 raya mandi sunat aidil fitri jgn lupe....siap2 ke masjid...aku along n mama...kak lin x gi coz nak kn jaga najwa yg masih tido...begitu juga hero2 bertiga itu..mau nye x jaga mlm raya tu semua seronok bermain bunga api riuh rendah kat luar rumah...smpai nk dekat kul 1am..dasat betoi dak2 ni bleh berjaga ek...

so b4 tetamu2 datang kami famly g menziarah kubur tokbaba, amati, tok milah n tok hj hasan(parents baba) kt masjid pmtg sg.2..de la dlm 5km dr rumah aku....pastu kite org terus g umah maktok n ziarah saudara mara....dpt jumpa sanak saudara bermaafan sesama kita....n jgn lupe...duit raya...sbb ak x koje lgi..so aku dapt duit raya..hehe..baper total aku dpt???ader la dlm 3angka...caye x???dh beso2 dpt 3angka duit raya..kalah le budak2..kuang3....

pas stay kt umah maktok dlm 2 jam kite org g plak umah caq(kakak mama) just sbrng jln je ngan umah maktok....rmai ank cucu caq..penuh 1 umah....umah caq ak mmg meriah ngan kehadiran sedara mara n jgak ank cucu yg balik beraya...seronokkan....de la dlm sejam lbh stay umah caq..kami pun beransur pulang.....

de la dlm stngah jam blik...fmly caq plak dtg umah aku...hehee..besa la dah time raya...ziarah menziarahi kan....so menu fmly aku ialah..rendang tok made by along + aku( nk jugak ltk name aku) laksa johor(menu utama stiap kali 1st day of raya) ketupat daun pisang also made by mama...sory pic x leh nk up...nasi impit mini bl yg segera...hhuhu...n lemang di beri oleh pak mentua bang cik..thanx again...rmai gak tetami yg hadir pd raya pertama x kurang nye raya kedua...penat aku melayang tp seronok..bkn selalu kan....

raya kedua along n fmly balik perak,padang tembak site abg adil plak...nasib la bang cik x blik umah mentua die lgi so adernye kak lin tolong mencepat kan lagi proses masakmemasak mnjamu tetamu..huhuhu...ringan beban aku...kehkehh....so ni la raya 1st along aku sjk dr die stay kat US dlu...so baru la die tahhu betapa penatnye sblm ni aku n mama bertongang langan bncuh air layan tetamu potong itu ini tuk sedia kan hidangan basuh pingan...tp itu semua x mngapa....kan raya....

anyway...raya kali ni mmg Alhamdulillah...mmg meriah sngat....aku rindu Tokbaba n Amati...
Al-Fatihah...

0 comments: